Att handleda uppsatser
Kursens syfte är att stödja kursdeltagarna i deras professionella utveckling som universitetslärare med speciell inriktning mot att handleda studenter i deras skrivande.
Kursen i korthet
Denna tematiska kurs syftar till att fördjupa de kunskaper och färdigheter som deltagarna har förvärvat genom tidigare högskolepedagogisk utbildning och praktisk akademisk lärarverksamhet. Kursen fokuserar specifikt på handledning av studenters uppsatser på både grund- och avancerad nivå, och detta ämne behandlas från olika perspektiv.
Kursen består av fem schemalagda tillfällen, upplagda i workshop- och seminarieform. Deltagarna förväntas aktivt engagera sig i litteraturen och annat kursmaterial som presenteras, och relatera detta till sitt eget ämnesområde. Inför det femte kurstillfället ska deltagarna lämna in ett färdigt paper till både kursledningen och sina kurskamrater. Dessa texter granskas av kursledare och kurskamrater och diskuteras vid det femte kurstillfället. Efter att fått sin återkoppling ska deltagarna revidera sina texter och lämna in en slutlig version för bedömning av kursledarna.
Kursomgångar
Våren 2025
The course runs from 20 February - 14 May 2025.
Omfattning och prestationskrav
Kursen omfattar två veckors heltidsarbete, vilket motsvarar 80 timmar. För att få ett kursintyg ska deltagarna visa att de har uppnått de avsedda lärandemålen genom
- aktivt deltagande vid schemalagda kurstillfällen (minst 80 %)
- redovisad och godkänd skriftlig fördjupningsuppgift
- arbete med kamratbedömning.
Observera: I den händelse en kursdeltagare inte slutför kursen inom de givna tidsramarna måste samtliga moment slutföras inom tre år från att kursen har påbörjats för att deltagaren ska kunna bli godkänd.
Efter genomgången kurs skall deltagarna kunna
- resonera kring studenters lärande i relation till skrivande av uppsatsarbete eller liknande
- reflektera över hur handledarrollen på olika sätt påverkar studentens lärande
- analysera det egna ämnets traditioner vad gäller uppsatser och uppsatshandledning, och relatera detta till studenters lärande
- reflektera över bedömning och examination av uppsatser inom det egna ämnesområdet.
Den sökande ska ha slutfört kursen ‘Lärarrollen i högre utbildning’ eller motsvarande introduktionskurs före kursstart.
Magnusson, Jenny & Zackariasson, Maria (2021). Handledning i praktiken: om studenters självständighet och akademiska litteracitet. Lund: Studentlitteratur.
Utöver kursboken läser kursdeltagarna vetenskapliga artiklar och andra relevanta dokument i relation till kursinnehållet och sina egna utvecklingsprojekt.
Kursbeskrivning
Vem vänder sig den här kursen till?
Kursen vänder sig till lärare som tidigare fullgjort minst 2 veckors högskolepedagogisk utbildning. Företräde ges till lärare som är aktiva handledare. I mån av plats är kursen öppen även för andra lärare som önskar förstärka sin högskolepedagogiska kompetens och meritering.
Progression
Kursen ‘Att handleda uppsatser’ är en av flera tematiska och fördjupande kurser som ges av Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling.