Studierektorskursen
– med fokus på högskolepedagogik och ledarskap
Syftet med kursen är att ge studierektorer för grund-, avancerad och forskarutbildning eller personer med motsvarande ledningsuppdrag ett forum för erfarenhetsutbyte, samt möjlighet till kompetensutveckling inom området högskolepedagogik och ledarskap.
Kursen i korthet
Denna kurs är mycket interaktiv och bygger i stor utsträckning på deltagarnas erfarenheter och behov. Fokus ligger på frågor om ledarskap och utbildning, samt pedagogisk utveckling i det sammanhang som deltagarna är verksamma.
Kursen består av ett antal schemalagda träffar i workshop-format, med såväl individuella övningar, som diskussioner i mindre grupper, kortare föreläsningar, och litteraturläsning. Deltagarna examineras genom en individuell skriftlig uppgift.
Omfattning och prestationskrav
Kursen motsvarar två veckors deltagartid, vilket motsvarar 80 timmar heltidsarbete. För att få ett kursintyg ska deltagaren visa att den har uppnått de avsedda lärandemålen genom
- närvaro vid schemalagda kursträffar
- fullgjorda uppgifter enligt instruktioner
- skrivet inlämnat och godkänt paper.
I den händelse en kursdeltagare inte slutför kursen inom de givna tidsramarna måste samtliga moment slutföras inom tre år från att kursen har påbörjats för att deltagaren ska kunna bli godkänd.
Efter genomgången kurs skall deltagaren
- kunna relatera centrala högskolepedagogiska modeller till utbildnings-, ledarskaps- och verksamhetsfrågor i den egna kontexten
- kunna reflektera över sin egen ledarskapsroll i relation till utbildningsfrågor
- kunna genomföra konstruktiva samtal med lärarkollegor och studenter som rör verksamhetens pedagogiska delar
- i skriftlig form, med viss teoretisk underbyggnad, kunna redovisa hur den egna studierektorsrollen verkar i relation till högskolepedagogik och ledarskap.
Merparten av den litteratur som deltagarna förväntas läsa är valfri och relaterar till den fördjupningsuppgift deltagaren väljer att göra.
Merparten av den litteratur som deltagarna förväntas läsa är valfri och relaterar till den fördjupningsuppgift deltagaren väljer att göra.
Kurslitteratur som är obligatorisk läsning i kursen tillhandahålls i samband med kursstart:
- Elmgren, Maja. & Henriksson, Ann-Sofie (2015, 3e uppl), valda delar
- Harboe Thomas & Tangkjær Christian (2021): Hvardagens uddannelsesledelse. Mobilize. Valda delar.
- Roxå, Torgny & Katarina Mårtensson (2015): “Microcultures and informal learning: a heuristic guiding analysis of conditions for informal learning in local higher education workplaces.” International Journal for Academic Development 20:2. 193-205.
Kursbeskrivning
Vem vänder sig den här kursen till?
Kursen är öppen för all undervisande personal vid Lunds universitet, och vänder sig särskilt till de som
- är eller vill vara studierektor för utbildning (eller motsvarande) på grund-, avancerad, eller forskarnivå
- har eller vill ha uppdrag som utbildningsledare på program- eller institutionsnivå
- vill fördjupa sina kunskaper om att leda utbildning i relation till utbildningskultur och kollegialitet.
Progression
Kursen ‘Studierektor – med fokus på högskolepedagogik och ledarskap’ är en av flera tematiska och fördjupande kurser som ges av Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling.