Lärosäten Syds seminarieserie vårterminen 2025

Studenters användande av generativ AI

6 februari kl. 13:00 – 14:00 Online

Vi kommer presentera resultatet från vår studie Studenters användande av generativ AI. Studien syftar till att ge en djupare insikt i hur ofta och för vilka ändamål studenter använder GenAI, hur det påverkar deras studieteknik, om de upplever att deras utbildningar på något sätt har anpassats efter GenAI samt om ett lärosätes-licensierat GenAI-verktyg, Copilot, på något sätt påverkar deras användning. Vår studie korrelerar i användarfrekvens med andra studier varför resultatet bör ha ett generellt värde och därmed leda till givande diskussioner i anslutning till föreläsningen.

Emma Jönsson och Jonas Knutsson, pedagogiska utvecklare på BTH, med ansvar för användandet av GenAI inom undervisning.

Registrera dig här för att få Zoomlänk

Temacafé: Paradoxen med kontrovers – utmaningar och möjligheter med att undervisa kontroversiella frågor

27 februari kl. 13:00 – 14:00 Online

Inom många ämnesområden undervisar man ofta kontroversiella frågor. Samtidigt anger lärare att de fått liten eller ingen träning i pedagogiken kring kontroversiella frågor. Ett sätt att förbättra undervisningen om kontroversiella frågor är att synliggöra utmaningarna och möjligheterna med att undervisa kontroversiella frågor. Samtidigt kan detta ge insikten om en paradox: att trots att det ofta är viktigt att undervisa kontroversiella, är det så svårt att man antingen inte bör göra det.

Fredrik Portin arbetar på Centrum för akademiskt lärarskap vid Malmö universitet. Hans uppdrag där är bland annat att forska och undervisa lärare inom högre utbildning om hur man undervisar om kontroversiella frågor.

Registrera dig här för att få Zoomlänk

Temacafé: Confident Assessment

10 april kl. 13:00 – 14:00 Online

In this webinar (theme café), I will talk about the challenges of improving assessment literacy across large, diverse, institutions and how academic developers might support the development of confident assessors in every subject area.

When you look at the content of foundation/basic courses in teaching and learning at most universities, assessment is always mentioned, but it is rarely covered in depth. This is to be expected when time is so short, and most new teachers just want to get on with the immediate task of planning their teaching sessions and managing their classrooms. But assessment/examination is critical in relation to constructive alignment, to student motivation, and to maintaining academic standards in higher education, and it is important that we find ways to keep teachers thinking about the quality and effectiveness of assessment. Having assessment literate teachers should be more able to cope with changes in the external situation such as new technological tools, as well as to make them more confident to design and implement novel and engaging examination tasks.

Rachael Forsyth is an academic developer at Lund University. She was previously head of academic development at Manchester Metropolitan University.

Boud, D., & Dawson, P. (2021). What feedback literate teachers do: an empirically-derived competency framework. Assessment & Evaluation in Higher Education, 1-14. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.1910928
Forsyth, R. (2022). Confident assessment in higher education. Sage.
Price, M., Rust, C., O’Donovan, B., Handley, K., & Bryant, R. (2012). Assessment literacy: the foundation for improving student learning. ASKe, Oxford Centre for Staff and Learning Development.

Register here to get Zoom link

Sidansvarig: caroline.cabotuvet.luse | 2025-02-03