Utveckling av undervisning
AHU ger stöd för utveckling av undervisning!
Vad behöver ni stöd i att utveckla?
AHU stöttar enskilda institutioner, avdelningar, lärarlag, utbildningsprogram, studierektorsnätverk och andra konstellationer i olika former av pedagogiska utvecklingsarbeten. Vår insats kan innebära allt från att komma och ge en skräddarsydd workshop till att agera diskussionspartner, exempelvis vid utveckling av program. Form och innehåll utformas i dialog med er och utifrån era behov.
Exempel på teman på seminarier och workshops som AHU återkommande ger är
Lärandeaktiviteter: Lärandeaktiviteter är det studenterna gör i och utanför den schemalagda kurstiden i syfte att uppnå kursmålen. I AHUs workshops jobbar man med att utforma läraktiviteter för studenterna som är varierande, meningsfulla och ändamålsenliga. Ett av verktygen för detta arbete är den så kallade ABC-modellen.
Examination och bedömning: Examination och bedömning görs dels i syfte att kontrollera om studenterna uppnått kursers lärandemål, dels för att stimulera deras lärande. Workshops kring bedömning och examination kan ha olika fokus, exempelvis Lärandeorienterad examination, Muntlig examination, Progression eller hur man Formulerar och arbetar med bedömnings- och betygskriterier
Kursvärderingar: Studenter ska enligt Högskoleförordningen få möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen. I AHUs seminarier och workshops fördjupar man sig i frågor som hur sådana kursvärderingar kan användas på ett konstruktivt sätt för att utveckla kurserna och/eller ett utbildningsprogram? Vad är skillnaden mellan kursvärdering och kursutvärdering, eller formativ och summativ utvärdering? Och hur kan lärare som bara undervisar på någon del av en kurs få återkoppling på just sin insats?
Lärandemiljöer: Lärandemiljöer kan exempelvis vara fysiska, som lektionssalar, praktikplatser och exkursionsmiljöer, eller digitala, som en digital lärplattform, för vilka lärare utformar lärandeaktiviteter för studenterna. I AHUs seminarier och workshops fördjupar man sig i hur olika lärmiljöer påverkar studenters lärande, vilket kan ligga till grund för pedagogiska val.
Hållbar lärartid: Upplevelsen av att den tilldelade tiden för undervisning inte riktigt räcker till delas av många lärare. I AHUs workshop utforskar man som individuell lärare och/eller lärarlag hur man på olika sätt kan utforma sina kurser och program för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för ett hållbart lärarskap, utan att reducera undervisningens kvalitet.
Forskarhandledning: På detta tema kan AHU erbjuda seminarier och workshops om exempelvis handledning av doktoranders skrivande, kritiskt tänkande och kreativitet i forskarutbildningen, utmaningar och möjligheter i projektbaserad forskarutbildning, handledningsetik samt ledning av forskarutbildning.
AHU stöttar även större pedagogiska utvecklingsprojekt på fakultetsnivå. Exempel på sådana är Pedagogiska akademier och meriteringssystem, Anonymisering av examination och bedömning, Arbeta med betygskriterier. (De tre sidorna ligger på HTs intranät och kräver inloggning.)
Kontakta oss gärna för frågor och mer information!