Introduktionskurs: Undervisning och lärande i högre utbildning
Kursens syfte är att ge kursdeltagaren tillfälle att utvecklas i rollen som akademisk lärare med ansvar för ett eller flera undervisningsmoment genom att introducera grundläggande pedagogiska verktyg och perspektiv. ‘Undervisning och lärande i högre utbildning’ vänder sig till all undervisande personal vid Lunds universitet.
Kursen i korthet
Det här är en kurs som ger en introduktion till pedagogiska principer och praktiker inom högre utbildning och riktar sig till lärare på alla utbildnings- och anställningsnivåer inom Lunds universitet. Deltagarna utforskar olika sätt att förstå lärande samt grunderna inom planering av undervisning, såsom utformning av lärandemål, läraktiviteter och bedömningspraktik i relation till forskning och regelverk. Deltagarna får även stöd i att reflektera kring sin lärarroll. I slutet av kursen presenterar deltagarna i grupper ett förslag på ett undervisningsmoment.
Kursomgångar
Omfattning och prestationskrav
Kursen omfattar två veckors heltidsarbete, vilket motsvarar 80 timmar. För att få ett kursintyg ska deltagarna visa att de har uppnått de avsedda lärandemålen genom
- en individuell projektrapport som möter bedömningskriterierna
- inlämnade och godkända uppgifter
- aktiv närvaro vid schemalagda tillfällen (minst 80 %)
I den händelse en kursdeltagare inte slutför kursen inom de givna tidsramarna måste samtliga moment slutföras inom tre år från att kursen har påbörjats för att deltagaren ska kunna bli godkänd.
Handledaren avgör om doktorand kan få kursen konverterad till högskolepoäng. Registrering görs då av ansvarig administratör vid institutionen.
Kursen syftar till att deltagaren ska utvecklas i rollen som akademisk lärare med ansvar för ett eller flera undervisningsmoment. Efter kursen ska deltagaren kunna
- diskutera och problematisera studenters lärande inom ramen för högre utbildning med hjälp av relevanta begrepp och forskning
- utforma en läraktivitet med fokus på studenters lärande
- beakta hur användningen av den sociala, fysiska och digitala lärmiljön kan främja studenters lärande
- redogöra för inkluderande undervisning som möjliggör för deltagande med hänsyn tagen till olika studenters behov och identiteter
- beakta relevanta nationella och lokala regler i relation till den egna undervisningskontexten
- reflektera över den akademiska lärarens roll i högre utbildning i förhållande till det egna disciplinära och kollegiala sammanhanget
- med stöd i pedagogisk litteratur reflektera över lärande generellt och i relation till den egna undervisningspraktiken.
OBS: Dessa lärandemål är från en uppdaterad kursplan som godkänts hösten 2024 och som gäller för introduktionskursen som börjar våren 2025.
Inga tidigare högskolepedagogiska kurser krävs.
Vem vänder sig kursen till?
Den här kursen är en introduktion till lärande och undervisning för alla som undervisar eller kommer att undervisa vid Lunds universitet.
Kursen är lämplig för alla som önskar att
- utveckla sin förmåga till reflektion över sin undervisningspraktik, undervisningskontext och lärarroll
- bekanta sig med central teori och forskning om lärande och undervisning i högre utbildning samt överväga hur kunskapen kan implementeras i den egna undervisningskontexten
- få en översikt av aktuella regelverk inom svensk högskoleutbildning och lokala riktlinjer för utbildningsverksamheten vid Lunds universitet
- kvalificera sig för en lärartjänst vid Lunds universitet.
Progression
Kursen 'Undervisning och lärande i högre utbildning' erbjuds av Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling (AHU) som en av två högskolepedagogiska grundkurser vilka tillsammans ger behörighet att inneha en lärartjänst vid Lunds universitet. Den andra av de två behörighetsgivande kurserna, som är en fortsättningskurs till 'Undervisning och lärande i högre utbildning', är 'Kursutveckling i högre utbildning'.
Läs mer om fortsättningskursen 'Kursutveckling i högre utbildning' – ahu.lu.se