Kritisk pedagogik i högre utbildning
Kursens syftar till att ge kursdeltagarna möjligheter att utveckla sin kunskap om kritisk pedagogik, det vill säga en pedagogik som har som ambition att stimulera frigörelse från dominerande och inte sällan fastlåsta föreställningar och tänkesätt, exempelvis föreställningar och hegemoniska sanningar om makt, struktur, kunskap, vetenskaplighet, metod och, inte minst, pedagogik, undervisning och lärande. ’Kritisk pedagogik i högre utbildning’ vänder sig till all undervisande personal vid Lunds universitet.
Kursen i korthet
Denna tematiska kurs består av seminarier och gästföreläsningar, och teman som kommer att behandlas på kursen är:
- betydelser av ”kritik”
- kritisk pedagogik och emancipation
- utbildning, makt och politik
- styrning av högre utbildning
- kritisk pedagogik i professionsutbildningar
- demokrati i undervisningssituationen
- akademisk frihet i undervisningen.
Kursen är en diskussionsbaserad och bygger på deltagarnas aktiva deltagande. Erfarenhetsutbyte är en viktig del av kursen och en del av seminarierna planeras och genomförs av kursdeltagarna själva.
Kursdatum
Kursen pågår från den 5 mars – 4 Juni 2024.
Kursen har följande schemalagda tillfällen i sal:
- 5 mars 9:15-15:00
- 26 mars 9:15-15:00
- 2 april 13:15-15:00
- 10 april 9:15-15:00
- 24 april 13:15-15:00
- 12 maj 9:15-15:00
- 22 maj 9:15-15:00
- 4 juni 9:15-15:00
Seminarierna innehåller gästföreläsningar av Eva Brodin, Neil Selwyn och Rebecca Sehlberg. Alla kursträffar äger rum hos Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling, i rum M313, MNO-huset, Instrumentmakaregränden 1 i Lund, så länge inget annat anges.
Omfattning och prestationskrav
Kursen omfattar sammanlagt 3 veckors heltidsarbete, vilket motsvarar 120 timmar.
För att få kursintyg krävs aktivt deltagande på seminarier samt godkänd examinationsuppgift, vilken består i en skriftlig individuell reflektionstext relaterad till kursens tematik och deltagarens egna pedagogiska roll och sammanhang inom högre utbildning.
Observera: I den händelse en kursdeltagare inte slutför kursen inom de givna tidsramarna måste samtliga moment slutföras inom tre år från att kursen har påbörjats för att deltagaren ska kunna bli godkänd.
Efter genomgången kurs skall deltagaren kunna
- förstå kritikbegreppets olika innebörder, i synnerhet i förhållande till pedagogiskt tänkande och praktik
- reflektera över svårigheter, risker och utmaningar relaterade till kritisk pedagogik
- omsätta principiella diskussioner om kritisk pedagogik till konkreta lärandesituationer i högre utbildning.
Förkunskapskrav är två veckors högskolepedagogisk utbildning på introduktionsnivå (’Lärarrollen i högre utbildning’) eller motsvarande.
Kurslitteraturen består av en samling artiklar som delas ut inför kurstillfällena.
Kursbeskrivning
Progression
’Kritisk pedagogik i högre utbildning’ ligger på nivån 6-10 veckor i relation till SUHF:s ramverk för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning. I AHU:s utbud motsvaras nivån 1-5 veckor av kurserna ’Undervisning och lärande i högre utbildning’ och ’Kursansvar i högre utbildning’. Notera att endast den första av dessa kurser (eller motsvarande) är ett förkunskapskrav för ’Kritisk pedagogik’. ’Kritisk pedagogik i högre utbildning’ vänder sig till all undervisande personal vid Lunds universitet.